Latvijas skolas soma

“Nav stāsta skumjāka ar mīlas metu kā stāsts par Romeo un Džuljetu”

         “Pirmo reizi apmeklēju baleta izrādi, neko īpašu negaidīju … Bet, kā tā var dejas un mūzikas valodā izstāstīt stāstu, tas man bija ļoti patīkams pārsteigums, izrādās, ka viss ir saprotams.”

          “Neko tamlīdzīgu savā dzīvē vēl nebiju redzējusi, jo neaizraujos ar baletu, bet ļoti gribētos piedzīvot vēl kaut ko tamlīdzīgu – interesantu, aizraujošu, piepildītu ar emocijām.”

           “Pat iedomāties nevarēju, ka tas būs tik interesanti.  Es zināju, kas ir Romeo un Džuljeta, kāds bija viņu mīlas stāsts, bet skatīties, kā to izstāsta dejas valodā, bija ļoti interesanta pieredze. Domāju, ka aizbraukšu  vēl uz kādu baleta izrādi.”

            “Skaistas, neparastas dekorācijas, lielisks baleta mākslinieku sniegums, spilgtas emocijas – gribētos biežāk piedzīvot kaut ko tamlīdzīgu.”

           Tā par piedzīvotajām emocijām un redzēto baleta izrādē  “Romeo un Džuljeta” raksta 11. un 12.klases skolēni. Viņiem Latvijas Kultūras ministrijas iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros bija iespējams 16.oktobrī apmeklēt Nacionālās operas un baleta teātra izrādi.

Informāciju sagatavoja

Iveta Vasitova

J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolas

direktora vietniece izglītības jomā


     Iniciatīvas “Latvijas Skolas soma” ietvaros š.g. 27.septembrī  pie J.Raiņa 6.vidusskolas 4.a, 5.a.,6.a un 6.b skolēniem ar izglītojošu un interesantu programmu viesojās „Virtuālais planetārijs” ar programmu ”Es saprotu literāro darbu caur mākslu”.

     Pasākuma laikā skolēniem bija iespēja papildināt savas zināšanas aizraujošā veidā, ielūkoties mākslas pasaulē, iegūt zināšanas un izjust vēl nebijušas emocijas. Aizraujošā mācību vidē, uzliekot 3D virtuālās realitātes brilles, skolēni devās virtuālajā ekskursijā, kuras laikā iepazina māklsas darbus.

     Pēc demonstrēšanas skolēni strādāja ar darba lapām – lasīja dzejoli “Kādā ostas pilsētā…” un skatījās daiļdarba virtuālo vizuālizāciju. Seansa beigās skolēniem tika uzdots mājas darbs – patstāvīgi izlasīt kādu latviešu dzejnieka dzejoli un vizualizēt to.

Pasākums bija aizraujošs un interesants! Paldies par projektā sniegto iespēju skolā piedzīvot interesantus mācību piedzīvojumus!

Informāciju sagatavoja:

Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” koordinatore

Tatjana Jakimoviča


„Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiek nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolā 2018./2019. mācību gadā 274 skolēni piedalījās iniciatīvas „Latvijas skolas soma” pasākumos vismaz vienu reizi katrā semestrī. Kultūras ministrijas piešķirtais finansējums attiecas uz izglītojamiem, kas klātienē apgūst  vispārējās un speciālās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas. Tieši tāpēc J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolas deviņi skolēni, kas pašlaik mācās ārzemēs, viens skolēns, kuram ir mājmācība un viens skolēns, kuram ir apmācība mājās, nepiedalījās „Latvijas skolas somas” aktivitātēs.

„Latvijas skolas soma” veidota kā kompleksa, starpdisciplināra programma, kas apvieno resursus, lai stiprinātu skolēnu nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti, attīstītu kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstinātu izglītības kvalitāti, kā arī mazinātu sociālo nevienlīdzību.

Pasākumi tika plānoti un organizēti atbilstoši programmas “Latvijas skolas soma” saturiskajām jomām. Lai iepazītu Latvijas dabu un kultūrainavu, Latvijas kultūras vērtības un kultūras laikmetīgās izpausmes, Latvijas valstiskuma attīstības un saglabāšanas liecības un zinātnes un inovāciju attīstību Latvijā, 1.-4.klašu skolēni apmeklēja Novādpētniecības un mākslas muzeja ekspozīcijas,  Latgales zoodārzu, ekspozīcijas un meistardarbnīcas Marka Rotko mākslas centrā un Māla mākslas centrā, piedalījās muzejpedagoģiskā nodarbībā – braucienā  „Ceļojums pa pilsētu ar tramvaju”, ekskursijās pa Daugavpils cietoksni.  2. – 3.klašu skolēni apmeklēja izrādi  „Spokuskopija” Rēzeknes teātrī  “Joriks”.

Savukārt, 5.-6.klašu skolēni arī apmeklēja Daugavpils Novādpētniecības un mākslas muzeju, Daugavpils Skrošu rūpnīcu, Marka Rotko mākslas centru, Māla mākslas centru un cietoksni. Šajā vecuma grupā pirms Ziemassvētkiem tika organizētas arī amatnieku meistardarbnīcas ziepju vārīšanā. 7.– 9.klašu izglītojamie tika iesaistīti interaktīvajā aktivitātē „Tehniskās zinātnes atraktīvā veidā ar Tehnobusu”, apmeklēja ekskursijas Daugavpils cietoksnī un Daugavpils Skrošu rūpnīcā, ceļojumu pa pilsētu ar tramvaju, kā arī aizbrauca uz Likteņdārzu.

Arī 10. – 12.klašu skolēni apmeklēja Marka Rotko mākslas centra ekspozīcijas,   izbaudīja Daugavpils teātra izrādes „Purva Bridējs(-i)” un „Džeina Eira”, koncertu “Mužīgais Mocarts” Latgales vēstniecībā GORS, Fonda “Viegli” koncertu „Mūzika Tev” Rīgas Kongresu namā. Vidusskolas izglītojamie apmeklēja arī mūsu skolai īpaši svarīgas vietas – Raiņa māju Berķenelē, Raiņa muzeju “Tadenava” un Raiņa muzeju “Jasmuiža”.

Tostarp, visiem J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolas skolēniem bija iespēja noskatīties “Kino visiem un visur Latvijā” filmas.

Pateicamies programmai „Latvijas skolas soma” par aizraujoši pavadīto 2018./2019.mācību gadu! Turpināsim iepazīt Latviju kopā!

 

Sagatavoja: Ludmila Kondrašova-Lutinska


Ekskursija pa Daugavpili ar tramvaju

Katram cilvēkam ir sava dzimtā vietā. Mums tā ir Daugavpils. Tā ir pilsēta, kura šogad svin 744. dzimšanas dienu. Dažreiz liekas, ka mēs visu zinām par savu pilsētu, tomēr tā nav, tāpēc J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolas 8.a klase devās ekskursijā pa savu dzimto pilsētu ar speciālu tramvaju.

Pirms ekskursijas klases audzināšanas stundā viktorīnas veidā tika atkārtota informācija par pilsētu, tās ievērojamākajām vietām, celtnēm, ēkām, slavenākajiem cilvēkiem.

Ekskursijas tramvajs bija mājīgs – mīksti sēdekļi, ērti galdiņi, pie logiem  – aizkari. Ekskursijas laikā skolēni vairāk uzzināja par tramvaju uzņēmuma vēsturi, par pirmajiem tramvajiem. Ar interesi skolēni klausījās informāciju par pilsētas ielu nosaukumu maiņu, piemēram, Красноармейская  tagad 18.Novembra iela.

Izrādās, ka būvējot pilsētu, tiek ievērota speciāla kārtība. Mājas tika celtas vienotā stilā un secībā. Protams, ekskursijas laikā skolēni guva apstiprinājumu savām zināšanām par Daugavpili, jo gids minēja konkrētus faktus.

Pēc ekskursijas klases audzināšanas stundā visi piedalījās diskusijā par pilsētvidi, tās izmaiņām, dalījās savos  iespaidos par braucienu.

Katjai Aleksejevai bija interesanti uzzināt par to, kā būvēja tramvaju ceļu. Samanta Timermane uzzināja cik sver tramvajs. Ēriks Dimitrijevs bija izbrīnīts, uzzinot, ka pilsētas ielu nosaukumi agrāk bija citādāki nekā tagad.

Informāciju sagatavoja:

8.a klases audzinātāja

Alla Snetkova


“Likteņdārzs”

Likteņdārzs – kopīgā dāvana Latvijai 100. dzimšanas dienā. Tā ir vieta, kur satiekas pagātne, tagadne un nākotne. Gan cilvēka, gan valsts. ​Satiekas, lai dotu mierinājumu pagātnei, spēku šodienai un iedvesmotu piepildīt savus sapņus nāk.

Valsts projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros š.g. 23.aprīlī 9.a un 9.b klases skolēni devās uz Likteņdārzu. Likteņdārzs atrodas netālu no Kokneses pilsdrupām un Kokneses luterāņu baznīcas uz Daugavas salas. Likteņdārza projekts tiek īstenots pēc ainavu arhitekta Šunmjō Masuno ieceres. Pēc autora idejas dārzs tiek radīts kā koru svītas metafora, kas sastāv no prelūdijas un sešām daļām. Likteņdārza simboli ir ūdens, akmens, koks, un objekti kopumā simbolizē bezgalību.

Skolēniem bija piedāvāta tematiskā ekskursija “5 akmens stāsti”. Šajā saulainajā pavasara dienā skolēniem bija iespēja iepazīties ar galveno Likteņdārza objektu – amfiteātri, kur pagātne un nākotne iet blakus, pastaigāt pa Likteņdārza aleju, ieraudzīt brīnišķīgu Daugavas ainavu skatu terasē. Skolēniem bija interesanti uzklausīt leģendu par mīlestības simbolu – sirdsakmeni un par Ozolu godasardzi, iepazīties  ar Likteņdārza vēsturi, nākotni, floru un faunu.

Pēc brauciena skolēni dalījās ar saviem iespaidiem:

 

  1. Kas tevi visvairāk pārsteidza šajā parkā?

Visvairāk man patika skatu terase un ceļiņš ar vārdiem. Parkam ir ļoti interesanta ideja.

Daniela, 9.A

  1. Vai tu gribētu apmeklēt šo parku vēl vienu reizi, piemēram, pēc 10 gadiem?

Jā, es gribētu vēlreiz aizbraukt uz šo parku pēc 10 gadiem, kad dārzs būs pilnībā gatavs un parādīsies daudz jaunu skaistu vietu.

Oļegs, 9.А

  1. Vai tu ieteiktu apmeklēt šo parku saviem draugiem, radiniekiem, paziņām?

Es ieteiktu apmeklēt šo parku. Tas nav ļoti tālu, un tur ir pavisam cita atmosfēra. Interesanti stāsti. Var atslābināties, sajust brīvību, pastaigāties, apskatīt interesantas vietas.

Jūlija, 9.B

  1. Vai tev parādījās vēlme personīgi piedalīties šī parka tapšanā?

Jā, man parādījās tāda vēlme, piemēram, iestādīt ozolu vai ielikt akmeni ar vārdu, jo es gribētu pievienot kaut ko tieši no sevis parka veidošanā un tādējādi ieiet vēsturē.

Ņikita, 9.B

 

 Informāciju sagatavoja skolotāji:

 T.Bondere, O.Gazetdinova, N.Minejeva

 


„SPOKUSKOPIJA” ar „LATVIJAS SKOLAS SOMU”

Saulainajā 20.marta pēcpusdienā J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolas 2.a un 3.a klašu skolēni devās aizraujošā piedzīvojumā. Viņus gaidīja Rēzeknes teātra „Joriks” spoki.  Kuram gan no mums nav nācies dzirdēt kādu spoku stāstu? Šoreiz tādu stāstu bija daudz, kā arī spoku – lielu un mazu, jautru un bēdīgu, šausminošu un labsirdīgu. Skolēniem tika piedāvāts iepazīties ar viņiem interaktīvās teātra izrādes formātā, kur skatītāju priekšā, pateicoties aktieru meistarībai un vecajam kodoskopam, dzīvoja savu dzīvi galvenie varoņi – spoki.

Paldies iniciatīvai „Latvijas skolas soma” un Rēzeknes teātrim „Joriks”  par „Spokuskopiju” – iespēju apskatīt un izpētīt visdažādākos spokus!

Skolēnu atsauces:

Artjoms, 8 gadi: „Man bija ļoti interesanti! Un Rēzekne man patīk!”

Ksenija, 9 gadi: „Es nemaz nebaidījos no spokiem. Pat otrādi – bija skaisti un aizraujoši!”

Jūlija, 9 gadi: „Es uzzināju daudz vairāk par spokiem. Tagad man viņi patīk.”

Sagatavoja: Ludmila Kondrašova-Lutinska

 


 

Ar „Latvijas skolas somu” ir VIEGLI

 

„Cik labi, ar tevi var neizlikties,

Es tikai ar tevi gribu tikties,

Es gribu, lai tikai tu manī skaties, –

Kad tu manī skaties, es esmu patiess”

                                        Imants Ziedonis

7.februārī mūsu skolas 10.a un 11.a klašu  skolēni kopā ar skolotājām Valentīnu Gudovsku un Ludmilu Kondrašovu-Lutinsku iniciatīvas „Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Rīgas Kongresu namā organizēto fonda „Viegli” koncertu „Mūzika Tev”.

Mūsu jaunieši izbaudīja muzikāli un vizuāli noformētu Imanta Ziedoņa dzeju. Pateicoties fondam „Viegli”, kurš apvienoja Latvijā zināmus mūziķus un māksliniekus, Ziedoņa daiļrade saglabā savu aktualitāti, paliek tuvāka mūsdienīgiem jauniešiem.

Skolēni augsti novērtēja koncertu, kurš iekaroja skatītāju sirdis ar mākslinieku meistarību, atvērtību, dzīvu komunikāciju ar auditoriju, enerģiskumu, vieglu noskaņojumu, ko pasākums uzdāvināja visiem klātesošiem.

Sagatavoja: L. Kondrašova-Lutinska


ZIEMASSVĒTKU BRĪNUMI NO “SKOLAS SOMAS”

Tuvojas Ziemassvētki, un katra sirds ir pilna ar mieru, mīlestību un brīnumu gaidām. Skolā pēdējā pirmssvētku nedēļā bērni mācās bez grāmatām, pavadot stundu laiku aizraujošās aktivitātēs. Sākas laiks, kad centīgas mācīšanās vietā parādās patīkamas rūpes par dāvanām.

Prieks ir saņemt dāvanas, un prieks ir dāvināt. Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolas 5.–6.klašu skolēni piedalījās dāvanu radīšanas meistardarbnīcās.

Amatnieki Agra un Varis Vilcāni novadīja mūsu skolēniem praktisko nodarbību  ziemassvētku ziepju vārīšanā. Skolēni darbojās radoši, ar lielu interesi un siltām domām par saviem tuviniekiem, kam gatavoja šīs dāvaniņas.

Sagatavoja: Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” koordinatore

Ludmila Kondrašova-Lutinska


J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolas 12. Klases skolēni apmeklēja Raiņa dzīvesvietu Berķenelē un Tadenavā, kā arī Jasmuižā. Mēs esam priecīgi, ka projekts ‘’Latvijas skolas soma’’ deva lielisku iespēju atkal visu pa gabaliņiem savākt un atlikt atmiņā. Berķenelē mēs jau bijām 10.klasē adaptācijas laikā. Tieši šeit ir silta un mājīga atmosfēra. Un šīs mājas vēsturi mēs labi zinām. Šoreiz mums bija iespēja iepazīties ar mākslinieku Robertu Koļcovu, kuram ir īpašs skatījums uz pasauli. Mēs kopā ar viņu mēģinājām attēlot cilvēku kā vienkāršu melnu ģeometrisku figūru ar galvu,rokām un kājām.

Pēc tam mēs devāmies uz Tadenavu, kur Rainis dzimis un pavadījis savus pirmos trīs dzīves gadus. Mājā bija dota iespēja ar interaktīvu rotaļu palīdzību izzināt Raiņa literāro mantojumu, kā arī attīstīt tēlainību un vēlmi pašam interpretēt. Tadenavā mēs bijām ļoti emocionāli un ieinteresēti, kas būs tālāk.

Informāciju sagatavoja:

klases audzinātāja Lilija Prusakova

12.klases skolniece Beata Komarova


PAR INOVĀCIJU ATTĪSTĪBU LATVIJĀ UZZINĀJĀM AR „SKOLAS SOMU”

J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolā tiek turpinātas iniciatīvas „Latvijas skolas soma” aktivitātes.  5.novembrī  7.-9.klašu skolēniem izdevās iesaistīties interaktīvajās nodarbībās „Tehniskās zinātnes atraktīvā veidā ar Tehnobusu”. Mūsu jaunieši tika iepazīstināti ar zinātnes un inovāciju attīstību Latvijā, izpētīja pārvietojamās laboratorijas paraugdemonstrējumus un paši pamēģināja ar tiem darboties.

Tehnobusa laboratorija ir aprīkota ar mūsdienīgu uzņēmumu aprīkojumu, ietverot tādas demo iekārtas kā programmējami CNC metāla apstrādes darba galdi (frēze un virpa), metināšanas izmēģinājumu stends, automatizācijas mini-rūpnīcas  mezgls, pneimatikas eksperimentu  stends, 3D printeris, zobratu mehānikas un dinamo stends u.c.

Pēc nodarbībām Tehnobusā skolēni izteica savu sajūsmu un lielu ieinteresētību zinātnes un inovāciju jomas jautājumos, augsti novērtējot iegūto zināšanu lietderību viņu redzesloka paplašināšanā.

Sagatavoja: Ludmila Kondrašova-Lutinska

 


 

Ar „Skolas somu” uz zoodārzu

Novembra otrajā dienā  J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolas 2.a klases skolēni kopā ar klases audzinātāju N.Pilaci, dabaszinību skolotāju L. Kondrašovu-Lutinsku un vienu no aktīvākajām māmiņām apmeklēja Latgales zoodārzu. Pasākums tiek finansēts ar iniciatīvas „Latvijas skolas soma” līdzekļiem, un tā ir patiešām lieliska dāvana mūsu bērniem.

Klausoties zooloģijas speciālista stāstījumu, aplūkojot zoodārza iemītniekus, skolēni tika iepazīstināti ar Latvijas un visas planētas Zemes  dabas daudzveidību. Latgales zoodārza ekspozīcijā un laboratorijā dzīvo dažādi eksotiskie dzīvnieki, pērtiķi, žņaudzējčūskas, krokodili, bruņurupuči, iguānas, skorpioni un citi tropu mežu un Latvijas ainavu iemītnieki.

Bērni ar lielu prieku apskatīja arī lauku peļu viensētu un īstu hobita māju kukaiņiem un zirnekļiem, kas atrodas Latgales zoodārza pagalmā.

Pēc pasākuma skolēni dalījās ar saviem iespaidiem:

Anna K., 8 gadi: „Bija ļoti interesanti! It īpaši man iepatikās paipalas! Viņas ir mīļas, gudras un dod cilvēkiem olas.”

Arturs T., 8 gadi: „Man ļoti iepatikās čūskas un krokodils. Šie dzīvnieki ir bīstami, bet stipri un skaisti.”

Jekaterina, 8 gadi: „Es uzzināju, ka Latvijas dabā dzīvo pat bruņurupuči! Nekad par to pat neesmu domājusi. Mums ir ļoti bagāta daba!”

Liels paldies Latgales zoodārza darbiniekiem par prieku, pārsteidzošiem atklājumiem un iedvesmu tālāk mācīties un uzzināt vairāk par pasauli, kurā mēs dzīvojam!

 

Sagatavoja: Ludmila Kondrašova-Lutinska

 


Mākslas objekts skolas somā

 

17.oktobrī mūsu skolas 4.a klase kopā ar savu audzinātāju M. Stankeviču iesaistījās aizraujošā pasākumā, kas tika finansēts no iniciatīvas „Latvijas skolas soma” budžeta. Skolēni apmeklēja interaktīvo nodarbību Māla mākslas centrā. Pasākuma pirmajā daļā skolēni tika iepazīstināti ar Māla mākslas centra vēsturi un slavenajiem keramiķiem, mākslas darbu tapšanas procesu, pēc tam tika piedāvāts  apskatīt izstādi – mākslas objektus no keramikas, kā arī mūsu zemes mākslinieku gleznas. Pasākuma otrajā daļā bērni darbojas praktiski un radoši – katrs no māla izveidoja savu mākslas darbiņu.

Jāpiemin, ka, gatavojoties šīm pasākumam, skolotāja M.Stankeviča savās  stundās iepazīstināja skolēnus ar tādām tēmām, kā Latvijas dabas resursi, māls un tā izmantošanas iespējas, māls un māksla.

Pēc pasākuma notika refleksijas nodarbība, kurā bija aplūkoti šādi  jautājumi: Kas bija svarīgs nodarbībā? Ko jaunu bērni uzzināja? Kas bija interesants nodarbībā?

Skolēni aktīvi dalījās ar saviem iespaidiem. Viņi ļoti augsti novērtēja interaktīvo nodarbību Māla mākslas centrā. Skolotāja uzsvēra, ka skolēni bija ieinteresēti, viņi uzmanīgi, ar lielu interesi klausījās ko viņiem stāsta, uzdeva savus jautājumus un radoši strādāja darbnīcā ar mālu.

Sagatavoja: Ludmila Kondrašova-Lutinska, Margarita Stankeviča


“Baltu valstu literatūras nedēļa (diena)”

Projekta mērķis ir popularizēt lasīšanu, radniecīgu tautu – Lietuvas un Latvijas – literatūru, kultūru, starpkultūru sakarus, sadarbību un uzlabot skolēnu lasītprasmi. Projekta organizatori: Jonavas rajona skolu bibliotekāru metodiskā apvienība. Projekta norise: 2018.gada 26.-30. marts. Šajā nedēļā Lietuvas skolas un skolu bibliotēkas tika aicinātas organizēt pasākumus, kas veltīti Latvijai, tās literatūrai, kultūrai, vēsturei, savukārt Latvijas skolas un skolu bibliotēkas – pasākumus, kas veltīti Lietuvas kultūrai, literatūrai un vēsturei.

J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolā tika novadīti vairāki pasākumi, kas veltīti Lietuvas kultūrai, literatūrai, ģeogrāfijai, vēsturei: skolēni veica pētījumu par Latviju un Lietuvu, tika uzzīmētas un teatralizētas lietuviešu tautas pasakas, izveidota un izspēlēta galda erudīcijas spēle “Ko tu zini par Lietuvu”.

 

Copyright © 2019 J. Raiņa Daugavpils 6. vidusskola